keskiviikko 28. lokakuuta 2015

Miten opettaa koira sisäsiistiksi?

Minulta pyydettiin postaus, jossa kerron miten minä olen koirat opettanut sisäsiisteiksi. Minä itse en ole ikinä ymmärtänyt ideaa, miksi opettaa koira eka paperille ja sitten vasta ulos, kun sen voi opettaa suoraa ulos. Bolt ei ollut millään tavalla sisäsiisti, mutta kultaiset oli jo vähän tajunnut ulos tarpeiden teko ideaa. Boltin suhteen teki välillä mieli luovuttaa, kun se ei ilmoittanut mitenkään vaikka sillä oli hätä.

Jos joku ei tiennyt, niin minä pidän pennut yöt ja yksin olot häkissä/aitauksessa. Tämä auttaa moneen asiaan.. Ekaksi pentu ei pääse tuhoamaan mitään, jolloin ei satuta itseään eikä sinun tavaroita. Toiseksi koira on siisti eläin ja ei halua sotkea omaa paikkansa, ja tämä osuus auttaa sisäsiisteyden kanssa. Kolmanneksi, tulevia harrastuksia ajatellen koira oppii olemaan häkissä.

Häkki/aitaus on oltava tarpeeksi iso ja kestävä, mulla häkkiin on mahtunut koiralle makuu paikka ja paperi hätä paikaksi. Jolloin ei sen tarvitse pissiä makuupaikalle. Koiran pitää vaivatta pystyä kääntymää, seisomaan ja makaamaan häkissä.

Ekat viikot menee varmasti siihen, kun opettelee lukemaan pennun elekieltä. Sinun pitää osata katsoa miten pentu käyttäytyy kun sillä on hätä, pyöriikö ympyrää, alkaako haistelemaan lattiaa yms. Kun oppii tunnistamaan nämä, on helppo aina heti lähteä pentu kainalossa ulos ja palkata namulla tai vain kehuilla, kun tekee tarpeita ulos.


Sisälle tulleista tarpeista ei tarvitse torua, mutta kun tiedät että pentu osaa jo tahdä ulos niin voi vähän muistutella että ei niin saa toimia. Mikäli se ei edes yritä ilmoittaa hädästä. Ihan pikkupennun kanssa saa käydä usein ulkona. Aina ruokailujen jälkeen, leikin jälkeen, pennun herättyä yai jos pentu on käynnyt juomassa paljon,

Pennut oppii nopeasti yleensä sisäsiisteiksi, mikäli sille antaa siihen mahdollisuuden. Pitää muistaa antaa aina positiivinen kokemus ulos tehdyistä tarpeista. Kannattaa katsoa vähän sitä aluetta, missä pennun opettaa sisäsiistiksi että se ei olisi sellainen missä liikkuu paljon muita koiria, Pentu ei välttämättä halua pissia muiden reviirille. Mutta kun on jo muutamia päiviä pissinyt samaan paikkaan ulos, on sen rennompi pissia uudestaa lähistölle.

Näin minä olen saanut minun koirani 100% sisäsiisteiksi, Bolt on tänään 9kk muistan kyllä kun Bolt pissasi viime kerran sisälle, se oli juuri syönnyt ja päivälenkistä oli jo aikaa. Oltiin juuri lähdössä ulos, mutta reppana ei jaksanut pidättää joten lorautti lattialle. Bolt oli niin nolon näköinen ja häpesi tekoaan, eikä se edes tyhjentänyt rakkoaan. Se vaan pissasi vähän kun ei vaan pystynyt pidättämään. Tästäkin tapahtumasta on jo varmasti pari kuukatta aikaa.

Ja minä käytän koirani kolme kertaa päivässä ulkona, aamulla ennen koulua eli noin klo 07:00. Seuraavan kerran he pääsevät ulos yleensä n. klo 16:30 ja viimeinen kerta on yleensä 20:00-21:00 aikoihin.

3 kommenttia:

  1. Oon täysin samalla aaltopituudella kanssasi sisäsiisteys opissa! :) mäkään en ihan ole sisäistänyt, että miksi se koira pitää opettaa paperille tekemään sisälle ja sitten vasta ulos, pienempi vaiva mun mielestä kiikuttaa sitä koiraa alusta asti ulos leikin, ruuan, riehuisen ja nukkumisen jälkeen. Meillä aika ajankohtainen asia nyt, joten mun oli tarkotus kirjoittaakkin tästä, heh :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla et en oo ainoo joka ei ymmärrä paperien päälle :D Ja joo, oi että teijän pieni on niiiiiin ihana <3 Onnea vielä siitä!

      Poista
  2. Täälläkin ihan samaa mieltä, en vaan käsitä paperille opettamista:D Havu (2viikon päästä 6kk) on meillä jo hyvän aikaa ollut täysin sisäsiisti ja käy 3-4kertaa ulkona päivässä. On kyllä oppinu iihan supernopee! Mutta sitte mein Käki (8kk) ei millään ymmärrä eikä osaa ollenkaa ees pyytää toisinku Havu jos joskus hätä niin osaa kyllä sellasella metelillä tulla muistuttaa että varmasti on vietävä koira ulos:D

    VastaaPoista

Kommentit ovat aina tervetulleita! <3